Wat is lage rugpijn?

Lage rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd. Het is niet altijd duidelijk hoe lage rugpijn ontstaat. Mogelijk zijn overbelasting en/of een verkeerde beweging of houding een oorzaak. In sommige gevallen kan sprake zijn van hernia.

Klachten en symptomen bij lage rugpijn

Bij lage rugpijn heeft u pijn in uw onderrug die kan uitstralen naar uw bil of been. Vooral lang staan of zitten, maar ook bewegen, kan pijnlijk zijn. Waar rugpijn vandaan komt, is lastig om aan te geven. Meestal is er geen sprake van ziekte of blijvende schade. Rugpijn kan een vervelende invloed hebben op uw dagelijkse leven, maar het is prettig om te weten dat rugpijn in de meeste gevallen vanzelf overgaat.

Hernia

Wanneer u naast pijn in uw rug ook uitstralende pijn in één of beide benen, de rug en/of de bil heeft tot onder de knie (soms tot in de voet) en de pijn erger wordt bij persen, hoesten of niezen, kan het zijn dat u een hernia heeft. Een tussenwervelschijf drukt dan op één van de zenuwbanen van het centraal zenuwstelsel. Het is raadzaam om uw huisarts of een fysiotherapeut te raadplegen. Bij zeer ernstige herniaklachten kan een operatie nodig zijn.

Hoe vaak komen rugklachten voor en bij wie?

Lage rugpijn komt veel voor. Tussen de 50 en 90% van de volwassenen zal ooit in zijn leven een episode van lage rugpijn doormaken. Jaarlijks is dit ongeveer 20% van de bevolking. Sommigen krijgen maar één keer rugklachten, bij anderen komen de klachten geregeld terug.

Wat zijn risicofactoren?

Onder andere de volgende factoren kunnen de kans op rugpijn vergroten:

• Te weinig lichamelijke activiteit
  • Lang in één houding zitten of staan (bijvoorbeeld repeterend werk)
  • Plotselinge, hevige inspanningen
  • Blootstelling aan veel trillingen (bijvoorbeeld door trillende voertuigen of machines)
  • Overgewicht

Wat kan ik zelf doen bij rugpijn?

Lage rugpijn gaat meestal vanzelf over. De ergste pijn verdwijnt vaak binnen één tot twee weken. Zelfs langdurige/hardnekkige rugklachten genezen meestal binnen zes tot twaalf weken.

Het belangrijkste advies is om zo normaal mogelijk te blijven bewegen, ondanks dat dit lastig kan zijn. Onderzoek heeft aangetoond dat níet bewegen meer kwaad doet dan goed. Blijf dus bewegen, maar forceer niets. Zwaar huishoudelijk werk, zwaar tillen of lang in één houding staan of zitten kunt u beter vermijden.

Het helpt om af en toe te wisselen van houding of een stukje te lopen. Vergeet niet om rustmomenten te nemen om ook te ontspannen. Stress zorgt namelijk voor een gespannen houding. Dit vergroot de kans op rugklachten. Bedrust is meestal niet nodig, maar soms kán het gewoon niet anders. Probeer in ieder geval om niet langer dan twee dagen in bed te blijven, anders wordt uw rug stijf en zijn uw spieren niet meer gewend aan beweging en inspanning.

Bij veel pijn kunt u pijnstillers nemen. Gebruik pijnstillers liefst maar enkele dagen en in ieder geval niet langer dan 12 weken. Neem contact op met uw huisarts of fysiotherapeut als de pijn na een week nog steeds erg hevig is of als het slechter gaat. Ook als bewegen na drie weken nog onvoldoende lukt, als de pijn uitstraalt tot onder de knie, als de kracht en/of gevoel in uw been afneemt of als u problemen krijgt met plassen, neemt u contact op met uw huisarts of fysiotherapeut.

Klik hier voor meer informatie