De meest gestelde vragen over pijn of een blessure aan de achillespees en fysiotherapie.

Wat is een achillespeesblessure?

De achillespees is een soort kabel die de kracht van de kuitspieren overbrengt op het hielbeen. Dit zorgt ervoor dat u kunt lopen. Tijdens sporten kan overbelasting ontstaan; (kleine) beschadigingen in het peesweefsel. Ook gebruik van verkeerd schoeisel of een misstap kan de achillespees beschadigen. U voelt pijn in de aanhechting van de pees op de hiel, in de pees met het omringende weefsel of in de slijmbeurs in de diepte aan de voorzijde van de pees. Een achillespeesblessure ontstaat meestal geleidelijk.

Klachten en symptomen van een blessure aan de achillespees

Het eerste teken van een blessure aan de achillespees is pijn bij het opstaan boven uw hielbeen. Bij de eerste stappen die u met blote voeten zet, voelt uw achillespees pijnlijk aan. Deze pijn verdwijnt in eerste instantie meestal snel. Soms is de achillespees rood en opgezwollen.

De vijf stadia van pijn na inspanning zijn:

1. Pijn na langdurige inspanning, die na enige uren spontaan verdwijnt.
  2. Pijn tijdens de warming-up die tijdens de inspanning afneemt en daarna terugkomt.
  3. Pijn tijdens én vlak na de inspanning en ’s nachts, de pijn verdwijnt pas na langdurige rust.
  4. Hetzelfde als punt 3, maar dan inclusief prestatievermindering.
  5. Constante pijn die niet meer verdwijnt, ook niet na langdurige rust.

Doortrainen met een ontsteking verergert de pijn en bemoeilijkt het herstel.

Hoe vaak komt de aandoening voor en bij wie?

Een achillespeesblessure komt vaak voor in sporten waarbij veel explosieve- en sprongbewegingen voorkomen (bijvoorbeeld badminton, atletiek) en bij langdurige belasting, zoals wandelen of hardlopen. Goed schoeisel en een warming-up en cooling-down bij het sporten zijn belangrijk. Verkorte of stijve kuitspieren, beenlengteverschil, een te harde ondergrond bij het sporten (beton, asfalt), eenzijdige trainingsvormen of een te snelle intensiteitsverhoging kunnen het risico op een blessure aan de achillespees vergroten. Mannen hebben een grotere kans op chronische (= langdurige) achillespeesproblematiek dan vrouwen, met name mannen boven de dertig jaar.

Met name als de eerste klachten zich nog maar net voordoen kunt u zelf veel doen om erger te voorkomen:

• Meteen na het ontstaan van uw blessure koelt u de achillespees gedurende 15 minuten met ijs. Masseer het gebied rond de pijnlijke plek met een ijsblokje of leg uw been op een stoel met een coldpack of een zak met ijs onder de achillespees. Leg een theedoek tussen de huid en de ijszak, zodat uw huid niet kan beschadigen door bevriezing. Herhaal dit koelen drie tot vijf keer per dag.
  • Controleer uw sportschoenen; zijn ze afgetrapt, slap of staan ze scheef? Koop eventueel nieuwe schoenen om trainingsbelasting te verminderen.
  • Stop met belastende trainingsvormen of pas deze aan om beginnende peesklachten te laten genezen. Zoek andere bewegingsvormen om uw conditie op peil te houden, fietsen of aquajoggen bijvoorbeeld.
  • Laat uw kuitspieren masseren als deze stijf zijn.
  • Als u na twee tot vier weken geen duidelijke verbetering ervaart, vraag dan sportmedisch advies bij de huisarts of fysiotherapeut.

Let op: overschrijd de pijngrens niet, want dat vertraagt de genezing.

Klik hier voor meer informatie